TUTUP!!! Klik 2x...

Inilah Penyebab Kenapa Wanita Kebanyakan Masuk Neraka

Sesuatu masalah yang tentu bahawa syurga dan juga neraka merupakan 2 tempat balasan yang allah s. w. t. mengadakan. syurga diciptakannya bagaikan tempat tinggal yang abadi untuk kalangan muslimin dan juga muslimat dan juga neraka bagaikan tempat tinggal untuk kalangan musyrikin, musyrikat dan juga pelakon dosa yang allah s. w. t. telah melarang darinya. tiap muslim yang paham kondisi syurga dan juga neraka pastinya amat berharap buat mampu jadi penunggu syurga dan juga bebas jauh dari neraka, inilah fitrah.

membicarakan tentang neraka dan juga penghuninya, yang mana kebanyakan penghuninya merupakan perempuan kerana sebab - sebab yang hendak dipaparkan nanti.

saat sebelum kita kenali wanita - wanita penunggu neraka alangkah baiknya bila kita menoleh kepada peringatan - peringatan allah s. w. t. di dalam angkatan laut (AL) quran tentang neraka dan juga azab yang ada di dalamnya dan juga perintah buat melindungi diri daripadanya.

allah s. w. t. berfirman yang artinya :

“hai orang - orang yang beriman peliharalah dirimu dan juga keluargamu dari api neraka yang olahan bakarnya merupakan manusia dan juga batu, penjaganya malaikat - malaikat yang kesat, yang keras, yang tidak mendurhakai allah terhadap apa yang diperintahkan - nya kepada mereka dan juga senantiasa mengerjakan apa yang diperintahkan. ” (surah at tahrim ayat 6)

imam at - tobari (rahimahu ‘llah) melaporkan di dalam tafsirnya : “ajarkanlah kepada keluargamu amalan ketaatan yang mampu melindungi diri mereka dari neraka. ”

ibnu abbas r. a pula mentafsirkan ayat ini : “beramallah kalian dengan ketaatan kepada allah, takutlah kalian buat bermaksiat kepadanya dan juga perintahkan keluarga kalian buat berzikir, nescaya allah menyelamatkan kalian dari neraka. ”

masih banyak tafsir para teman dan juga ulama yang lain yang menyarankan kita buat melindungi diri dan juga keluarga dari neraka dengan mengerjakan amalan soleh dan juga menghindari maksiat kepada allah s. w. t.

di dalam surah yang lain allah s. w. t. berfirmanyang bermaksud :

“peliharalah dirimu dari neraka yang olahan bakarnya manusia dan juga batu yang disediakan untuk orang - orang kafir. ” (surah angkatan laut (AL) baqarah ayat 24)

teman yang dimuliakan, begitu pula dengan ayat - ayat yang lain yang pula menarangkan kondisi neraka dan juga perintah buat melindungi diri daripadanya.

kedahsyatan dan juga kengerian neraka pula dinyatakan rasulullah s. a. w di dalam hadis yang sahih dari abu hurairah r. a bahawasanya baginda bersabdayang bermaksud :

“api kalian yang dinyalakan oleh anak cucu adam ini cumalah satu bahagian dari 70 bahagian neraka jahanam. ”

jikalau api dunia aja mampu menghanguskan badan kita, gimana dengan api neraka yang panasnya 70 kali ganda dibanding dengan panas api dunia? mudah - mudahan allah s. w. t. menyelamatkan kita dari api neraka.

perempuan penunggu neraka
menimpa perihal ini, rasulullah s. a. w bersabda yang bermaksud :

“aku memandang ke dalam syurga hingga saya memandang mayoritas penghuninya merupakan fuqara’ (orang - orang fakir) dan juga saya memandang ke dalam neraka hingga saya melihat mayoritas penghuninya merupakan perempuan. ” (hadis riwayat al - bukhari dan juga muslim)

hadis ini menarangkan kepada kita apa yang disaksikan oleh rasulullah s. a. w tentang penunggu syurga yang majoritinya merupakan fuqara (para fakir miskin) dan juga neraka yang majoriti penghuninya merupakan perempuan. namun hadis ini tidak menarangkan sebab - sebab yang menimbulkan mereka dimasukkan ke dalam neraka dan juga jadi majoriti penghuninya, tetapi demikian sebab - sebab tersebut disebutkan dalam hadis yang lain.

di dalam cerita solat gerhana matahari, rasulullah s. a. w. dan juga para teman - temannya melaksanakan solat gerhana padanya dengan solat yang panjang , rasulullah s. a. w memandang syurga dan juga neraka. kala beginda memandang neraka beginda bersabda kepada para teman - temannya:

“ … dan juga saya memandang neraka hingga tidak sempat saya memandang panorama alam serupa ini sama sekali, saya memandang mayoritas penghuninya merupakan kalangan perempuan. para teman juga bertanya : “mengapa (demikian) wahai rasulullah? ” baginda s. a. w menanggapi : “kerana kekufuran mereka. ” setelah itu ditanya lagi : “apakah mereka kufur kepada allah? ” baginda menanggapi : “mereka kufur terhadap suami - suami mereka, kufur terhadap kebaikan - kebaikannya. kalaulah engkau berbuat baik kepada salah seseorang di antara mereka sepanjang waktu yang panjang setelah itu ia memandang suatu pada dirimu (yang tidak ia gemari) nescaya ia hendak mengatakan : ‘aku tidak sempat memandang sedikitpun kebaikan pada dirimu. ’ ” (hadis riwayat imam al - bukhari)

dalam hadis yang lain, rasulullah s. a. w menarangkan tentang perempuan penunggu neraka, baginda bersabda :

“ … dan juga wanita - wanita yang berpakaian namun hakikatnya mereka telanjang, melenggak - lenggokkan kepala mereka kerana sombong dan juga berpaling dari ketaatan kepada allah dan juga suaminya, kepala mereka seakan - akan serupa bunggul unta. mereka tidak masuk syurga dan juga tidak memperoleh wanginya syurga sementara itu wanginya boleh mengalami dari jarak ekspedisi sekian dan juga sekian. ” (hadis riwayat muslim dan juga ahmad)

dari imran bin husain ia mengatakan, rasulullah s. a. w bersabda yang bermaksud :

“sesungguhnya penduduk syurga yang amat sedikit merupakan perempuan. ” (hadis riwayat muslim dan juga ahmad)

imam qurthubi (rahimahu ‘llah) menarangkan iktikad hadis di atas dengan pernyataannya :

“penyebab sedikitnya kalangan perempuan yang masuk syurga merupakan hawa nafsu yang mendominasi pada diri mereka, kecondongan mereka kepada kesenangan - kesenangan dunia, dan juga berpaling dari akhirat kerana minimnya ide mereka dan juga mudahnya mereka buat tertipu dengan kesenangan - kesenangan dunia yang menimbulkan mereka lemah buat beramal. setelah itu mereka pula karena yang amat kokoh buat memalingkan kalangan lelaki dari akhirat diakibatkan terdapatnya hawa nafsu dalam diri mereka, mayoritas dari mereka memalingkan diri - diri mereka dan juga tidak hanya mereka dari akhirat, kilat tertipu bila diajak kepada penyelewengan terhadap agama dan juga susah menerima bila diajak kepada akhirat. ” (jahannam ahwaluha wa ahluha taman 29 - 30 dan juga at tazkirah taman 369)

bila kita perhatikan penjelasan dan juga hadith di atas dengan insaf, nescaya kita hendak dapati sebagian karena yang menjerumuskan kalangan perempuan ke dalam neraka terlebih lagi jadi majoriti penghuniya dan juga yang menimbulkan mereka jadi kalangan minoriti dari penunggu syurga.

1. kufur terhadap suami dan juga kebaikan - kebaikannya :
rasulullah s. a. w menarangkan perihal ini pada sabda baginda di atas tadi. kekufuran seumpama ini sangat banyak kita dapati di tengah - tengah keluarga kalangan muslimin, iaitu seseorang isteri yang mengingkari kebaikan - kebaikan suaminya sepanjang sekian waktu yang panjang cuma dengan perilaku suami yang tidak setimpal dengan kehendak isteri sebagaimana kata pepatah, ’panas setahun dihapus oleh hujan sehari’. sementara itu yang wajib dicoba oleh seseorang isteri yakni bersyukur terhadap apa yang dikasih suaminya, janganlah dia mengkufuri kebaikan - kebaikan suami kerana allah s. w. t. tidak hendak memandang isteri seumpama ini sebagaimana dipaparkan rasulullah s. a. w :

“allah tidak hendak memandang kepada perempuan yang tidak mensyukuri apa yang terdapat pada suaminya dan juga tidak terasa cukup dengannya. ” (hadis riwayat nasaie)

hadis di atas merupakan peringatan keras untuk kalangan perempuan muslimah yang menginginkan keredhaan allah s. w. t. dan juga syurganya. hingga tidak layaklah untuk perempuan yang mengharapkan akhirat buat mengkufuri kebaikan - kebaikan suaminya dan juga nikmat - nikmat yang diberikannya ataupun memohon dan juga banyak mengadukan perihal ketiadaan yang tidak sepatutnya buat diperbesar - besarkan.

bila sedemikian keadaannya, hingga amat tidak setimpal sekali bila perempuan yang kufur terhadap suaminya dan kebaikan - kebaikannya dikatakan rasulullah s. a. w bagaikan majoriti kalangan yang masuk ke dalam neraka meski mereka tidak kekal didalamnya.

cukup sekiranya isteri - isteri rasulullah s. a. w dan juga para sohabiyah bagaikan suri tauladan untuk isteri - isteri kalangan muslimin dalam mensyukuri kebaikan - kebaikan yang dikasih suaminya kepadanya.

2. durhaka terhadap suami
kedurhakaan yang dicoba seseorang isteri terhadap suaminya pada lazimnya berbentuk 3 wujud kedurhakaan yang kerap kita jumpai pada kehidupan warga kalangan muslimin. 3 wujud kedurhakaan itu merupakan :

derhaka dengan perkataan.
derhaka dengan perbuatan.
derhaka dengan perkataan dan juga perbuatan.



wujud kesatu yakni seseorang isteri yang lazimnya berucap dan juga berlagak baik kepada suaminya dan lekas penuhi panggilannya, seketika berbeda perilaku dengan berdialog kesat dan juga tidak lekas penuhi panggilan suaminya. ataupun dia memenuhinya namun dengan muka yang menampilkan kerasa tidak bahagia ataupun lelet menghadiri suaminya. kederhakaan serupa ini kerap dicoba seseorang isteri kala dia kurang ingat ataupun benar terencana melupakan ancaman - ancaman allah terhadap perilaku ini.

tercantum wujud kederhakaan ini yakni apabila seseorang isteri membicarakan perbuatan suami yang tidak dia gemari kepada sahabat ataupun keluarganya tanpa karena yang dibenarkan oleh syara’. ataupun dia menuduh suaminya dengan tuduhan - tuduhan yang bermaksud buat menjatuh dan juga merosak kehormatannya sampai - sampai suaminya ditatap hina di mata teman . begitu pula apabila seseorang isteri memohon talak ataupun di khulu’ (dicerai) tanpa karena syar’i. ataupun dia mendakwa telah dianiaya ataupun dizalimi suaminya ataupun lain - lainnya.

permintaan cerai lazimnya di awali dengan pertengkaran antara suami dan juga isteri kerana ketidakpuasan isteri terhadap kebaikan dan juga usaha suami. ataupun yang lebih menyedihkan lagi apabila perihal itu dikerjakannya kerana suaminya berupaya mengamalkan syari’at - syari’at allah s. w. t. dan juga sunnah - sunnah rasulullah s. a. w. begitu hina sekali apa yang dicoba isteri serupa ini terhadap suaminya.

ingatlah sabda rasulullah s. a. w :

“wanita mana aja yang memohon cerai pada suaminya tanpa karena (yang syar’ie) hingga haram menurutnya mencium wangi syurga. ” (hadis riwayat abu daud dan juga at - tirmizi )

wujud kederhakaan kedua yang dicoba para isteri terjalin apabila seseorang isteri tidak mahu melayani keperluan batiniyah suaminya ataupun bermuka masam kala melayaninya ataupun menjauhi suami kala bakal dijamah dan juga dicium ataupun menutup pintu kala suami bakal mendatanginya dan juga yang seumpamanya.

tercantum dari wujud ini yakni apabila seseorang isteri keluar rumah tanpa izin suaminya meski cuma buat mendatangi kedua orang tuanya. aksi ini sesungguhnya merupakan seakan - akan seseorang isteri lari dari rumah suaminya tanpa karena syar’ie. demikian pula bila isteri enggan buat bersafar (melaksanakan ekspedisi) berbarengan suaminya, mengkhianati suami dan juga hartanya, membuka dan juga menampakkan apa yang sepatutnya ditutupi dari anggota badannya (rambut/aurat) , menerima tetamu tanpa izin suaminya, berjalan di tempat universal dan juga pasar - pasar tanpa mahram, bersenda gurau ataupun berdialog lemah - lembut penuh mesra kepada lelaki yang bukan mahramnya dan juga yang lain - lain.

begiti pula apabila seseorang isteri tidak ingin berdandan ataupun mempercantikkan diri buat suaminya sementara itu suaminya menginginkan perihal itu, melaksanakan puasa sunat tanpa izin suaminya, meninggalkan hak - hak allah serupa solat ataupun puasa ramadhan.

hingga tiap isteri yang melaksanakan perbuatan - perbuatan serupa tersebut merupakan isteri yang durhaka terhadap suami dan juga telah melaksanakan maksiat kepada allah s. w. t. bila kedua wujud kederhakaan ini dicoba sekalian oleh seseorang isteri hingga dia dikatakan bagaikan isteri yang derhaka dengan perkataan dan juga perbuatannya.

begitu rugi perempuan yang melaksanakan kederhakaan ini. mereka lebih memilah jalur ke neraka daripada jalur ke syurga kerana benar lazimnya perempuan yang melaksanakan kederhakaan - kederhakaan ini tergoda oleh angan - angan dan juga kesenangan dunia yang menipu.

jalur mengarah syurga bukanlah dihiasi dengan bunga - bunga yang indah, melainkan dipadati dengan rintangan - rintangan yang berat buat dilalui oleh manusia kecuali orang - orang yang diberi ketegaran iman oleh allah. namun ingatlah di hujung jalur ini terdapat syurga yang allah sajikan buat hamba - hambanya yang tabah menempuhnya.

ketahuilah pula bahawa jalur mengarah ke neraka benar indah, penuh dengan syahwat dan juga kesenangan dunia yang tiap manusia tertarik buat menjalaninya. namun ingat dan juga sedarlah bahawa neraka menanti orang - orang yang menempuh jalur ini dan juga tidak mahu berpaling darinya semasa dia hidup di dunia.

cuma perempuan yang bijaksanalah yang mahu bertaubat kepada allah s. w. t. dan juga memohon maaf kepada suaminya dari kederhakaan - kederhakaan yang sempat dia jalani. dia hendak berulang berupaya menyayangi suaminya dan juga tabah dalam mentaati perintahnya.

3. tabarruj
yang diartikan dengan tabarruj yakni seseorang perempuan yang menampakkan perhiasannya dan juga keelokan badannya dan apa - apa yang harus ditutupnya dari pemikiran lelaki bukan mahramnya.

perihal ini kita dapati pada sabda rasulullah s. a. w tentang wanita - wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang diakibatkan baju yang mereka gunakan tipisnya, berseluar ketat menampakkan bahagian - bahagian badan tertentu, tidak menutup rambut/aurat sepertimana yang berlaku di dalam warga kita. sebagaimana yang dihuraikan oleh ibnul ‘abdil barr rahimahu ‘llah kala menarangkan sabda rasulullah s. a. w tersebut. ibnul ‘abdil barr melaporkan :

“wanita - wanita yang dimaksudkan rasulullah s. a. w merupakan yang mengenakan baju yang tipis yang menampakkan badannya atapun yang menampilkan wujud badannya dan juga tidak menutupinya, hingga mereka merupakan wanita - wanita yang berpakaian pada zahirnya dan juga telanjang pada hakikatnya …. ”

mereka merupakan wanita - wanita yang suka dan juga sangat gembira apabila berjaya menampakkan perhiasan mereka, sementara itu allah s. w. t. telah melarang perihal ini dalam firmannya yang bermkasud :

“dan janganlah mereka menampakkan perhiasan - perhiasan mereka. ” (surah an nur ayat 310)

imam az - zahabi rahimahu ‘llah melaporkan di dalam kitab angkatan laut (AL) kabair :

“termasuk dari perbuatan - perbuatan yang menimbulkan mereka dilaknat yakni menampakkan hiasan emas dan juga permata yang digunakan oleh mereka, mengenakan minyak wangi dengan yang seumpanya bila mereka keluar rumah …. ”

dengan perbuatan serupa ini bererti mereka secara tidak langsung menyeret kalangan lelaki ke dalam neraka, kerana pada diri kalangan perempuan ada energi tarik syahwat yang amat kokoh yang mampu menggoncang keimanan yang kukuh sekalipun, apa lagi iman yang lemah yang tidak dikuatkan dengan ilmu angkatan laut (AL) qur’an dan juga as sunnah. rasulullah seorang diri melaporkan di dalam hadis yang sahih kalau :

“fitnah yang amat besar yang amat ditakutkan atas kalangan lelaki merupakan fitnahnya perempuan. ”

teman yang dirahmati allah,

sejarah sudah meyakinkan bahawa betapa banyak tokoh - tokoh dunia yang tidak beriman kepada allah s. w. t. sirna cuma diakibatkan pujuk - rayu perempuan. terlebih lagi berapa banyak persaudaraan di antara kalangan muslimin terputus cuma diakibatkan perempuan. berapa banyak anak yang menderhaka kepada ibunya demi mencari cinta seseorang perempuan, dan juga masih banyak lagi tanda - tanda yang lain yang mampu meyakinkan bahawa perempuan seumpama mereka ini benar layak buat tidak memperoleh wanginya syurga.

cuma dengan perkataan dan juga rayuan seseorang perempuan sanggup menjerumuskan kalangan lelaki ke dalam lembah dosa yang hina, terlebih lagi bila mereka bersolek dan juga menampakkan badan mereka kepada kalangan lelaki. tidak menghairankan lagi bila di sana - sini terjalin jenayah dan juga kezaliman terhadap kalangan perempuan, kerana yang demikian merupakan hasil perbuatan mereka seorang diri.

hindarkanlah tabarruj dan juga berhiaslah dengan baju yang disaran oleh islam yang hendak menyelamatkan kalangan perempuan dari dosa di dunia ini dan juga azab di akhirat nanti. jangan diikut pemikiran sekular pemimpin - pemimpin perempuan islam yang cuba mempertikaikan hukum - hukum allah dan juga mempertikaikan hak - hak perempuan yang telah dinyatakan di dalam al - qur’an.

allah s. w. t. berfirman yang bermaksud :

“dan tinggallah kalian di rumah - rumah kalian dan juga janganlah kalian bertabarruj dengan tabarrujnya orang - orang jahiliyyah kesatu dulu. ” (surah angkatan laut (AL) ahzab ayat 33)

masih banyak sebab - sebab yang lain yang menimbulkan perempuan jadi penunggu majoriti neraka. namun cukuplah dengan 3 karena ini sahaja yang dipaparkan di mari kerana benar 3 masalah inilah yang kerap kita dapati di dalam kehidupan warga kita.

rasulullah s. a. w sempat mencerahkan satu amalan yang mampu menyelamatkan kalangan perempuan dari azab neraka. kala beginda tuntas berkhutbah hari raya yang berisikan perintah buat bertakwa kepada allah s. w. t. dan juga anjuran buat mentaatinya. baginda juga bangkit menghadiri kalangan perempuan, baginda menasihati mereka dan juga menegaskan mereka tentang akhirat setelah itu baginda bersabda :

“bersedekahlah kalian seluruh. kerana mayoritas kalian merupakan kayu api jahanam! ”

hingga berdirilah seseorang perempuan yang duduk di antara wanita - wanita yang lain yang berbeda kehitaman kedua pipinya, iapun bertanya : “mengapa demikian, wahai rasulullah? ”

baginda menanggapi : “kerana kalian banyak meringik dan juga kalian kufur terhadap suami! ” (hadis riwayat al - bukhari)

bersedekahlah kerana sedekah merupakan satu jalur buat menyelamatkan kalangan perempuan dari azab neraka. mudah - mudahan allah s. w. t. menyelamatkan kita dari azab - nya. aamiin.





(sumber: eramuslim. com)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

ads
Diberdayakan oleh Blogger.

Total Tayangan Halaman