TUTUP!!! Klik 2x...

Kisah Lengkap 7 Pemuda Ashabul Kahfi yang Ditidurkan Allah Selama 309 Tahun di Dalam Gua

Cerita ashabul kahfi (أصحاب الكهف‎) menggambarkan sesuatu cerita benar menimpa 7 orang pemuda yang tertidur di dalam suatu gua. di dalam al - quran, dari ayat 9 sampai 26; surah al - kahfi, dikisahkan cerita sebagian orang pemuda beriman yang telah melarikan diri ke suatu gua dan juga gimana allah سبحانه وتعالى tidurkan mereka sepanjang 309 tahun.

bila difikir secara logik ide, hingga cerita dan juga cerita tentang ashabul kahfi tercantum sesuatu peristiwa pelik, luar biasa dan juga luar biasa. tiada manusia yang mampu menarangkan gimana terdapat orang yang boleh tidur sampai - sampai ratusan tahun tanpa makan dan juga minum. tetapi untuk orang yang beriman dan juga meyakini allah سبحانه وتعالى bahawa tiada yang mustahil bila allah سبحانه وتعالى mengkehendakinya demikian.

allah سبحانه وتعالى berfirman;
أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا ﴿٩

“adakah kalian menyangka (wahai muhammad) , bahawa cerita ‘ashabul kahfi’ (penunggu gua) dan juga ‘ar - raqiim’ tercantum antara isyarat kekuasaan kami yang luar biasa? ” (surah al - kahfi; ayat 9)

dimanakah terletaknya gua ashabul kahfi
telah jadi perdebatan daripada era berzaman menimpa gua dan juga tempat persembunyian ashabul kahfi. banyak tempat mendakwa dimana berlakunya cerita ini serupa di gua di jabal qassiyyun, syria dan juga gua di ephesus (tarsus) , turki. tetapi gua ashabul kahfi (kahf ahlil kahf) yang terletak di abu alanda, hampir 7 kilometer dari pusat bandar amman, jordan, menggambarkan posisi sejarah yang lebih menepati identitas yang diceritakan di dalam al - quran.

wilayah ini sesuatu kala dulu dikenali bagaikan ‘ar - raqim’ kerana ada kesan tapak arkeologi yang bernama khirbet ar - raqim di wilayah tersebut. perkataan ‘ar - raqim’ pula diucap di dalam al - quran dan juga pakar tafsir menafsirkan ‘ar - raqim’ bagaikan nama anjing dan juga terdapat menyatakannya bagaikan batu bersurat.

walaupun bagaimanapun, allah سبحانه وتعالى tidak menunjuk dan juga melaporkan dengan jelas di mana tempat sebenar mereka bersembunyi. karena utamanya merupakan kerana dia tidak berikan khasiat untuk umat islam kerana allah سبحانه وتعالى cuma mahu hamba - nya mengambil iktibar cerita pejuangan 7 pemuda mempertahankan akidah mereka.

tetapi begitu bersumber pada ayat 17 surah al - kahfi, mampu kita tahu peran sebenar pintu gua yang jadi tempat persembunyian ketujuh - tujuh pemuda tersebut berposisi di sebelah utara. firman allah سبحانه وتعالى;
وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَت تَّزَاوَرُ عَن كَهْفِهِمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَإِذَا غَرَبَت تَّقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِي فَجْوَةٍ مِّنْهُۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّـهِۗ مَن يَهْدِ اللَّـهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِۖ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُّرْشِدًا ﴿١٧

“dan kalian hendak memandang matahari kala terbit, cenderung ke kanan dari gua mereka; dan juga apabila dia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, lagi mereka berposisi dalam tempat yang luas dalam gua itu. yang demikian yakni dari isyarat (yang meyakinkan kekuasaan) allah. sesiapa yang diberi anugerah petunjuk oleh allah, hingga ia lah yang berjaya menggapai kebahagiaan; dan juga sesiapa yang disesatkannya hingga engkau tidak sekali - kali hendak beroleh sebarang penolong yang mampu menampilkan (jalur yang benar) kepadanya. ” (surah al - kahfi; ayat 17)

cerita pembuktian
ashabul kahfi tidaklah cerita epik jenaka, dongeng ataupun sesuatu cerita rekaan manusia. sejarah peristiwa tersebut sesungguhnya memiliki ikatan erat dengan kegelisahan nabi muhammad. ialah semasa ditanya oleh sebagian orang yahudi buat meyakinkannya bahawa baginda benar seseorang nabi utusan allah سبحانه وتعالى.

orang - orang yahudi bertanya rasulullah, “wahai muhammad! tolong ceritakan kepada kami tentang cerita 7 pemuda yang rela mengasingkan diri buat mempertahankan keyakinannya kepada allah سبحانه وتعالى. bila engkau mampu menggambarkan dengan benar, hingga kami pula hendak menjajaki ajaranmu dan juga jadi sebahagian daripada orang islam. ”

kemudian nabi muhammad meminta pertolongan pada allah سبحانه وتعالى dan juga selepas 15 hari setelah itu baginda menemukan wahyu tentang uraian cerita ashabul kahfi ataupun cerita menimpa 7 pemuda yang ditanyakan oleh orang yahudi tersebut. uraian menimpa cerita ashabul kahfi ini terdpat pada surah kahfi mulai ayat 9 sampai 26, di dalam kitab suci al - quran.

cerita ashabul kahfi
sebagaimana yang telah diceritakan turun - temurun. pada asalnya penduduk suatu negara itu beriman kepada allah سبحانه وتعالى dan juga beribadat mengesakannya. tetapi kondisi berbeda selepas kehadiran seseorang raja bernama diqyanus (decius).

raja kufur dari rom ini, memerintah secara kejam dan juga kuku besi. sesiapa yang menentang kemauan raja, hingga samalah serupa mau mengakhiri hidupnya lebih dini. ia memforsir rakyat di dasar pemerintahannya biar murtad dari agama allah سبحانه وتعالى dan bertukar kepada agama kufur dan juga menyembah batu berhala yang dianutinya. rakyat yang cemas dengan ancaman dan juga seksaan raja tersebut terpaksa akur dengan arahan yang zalim itu.

dalam pada itu ada sekumpulan pemuda beriman enggan tunduk dengan tekanan raja diqyanus yang kafir. di tengah - tengah kekufuran raja, bangsa dan juga kalangan mereka, kesemua 7 pemuda tersebut secara sembunyi - sembunyi senantiasa beriman kepada allah سبحانه وتعالى. mereka teguh mempertahankan aqidah mereka meski menyedari nyawa dan juga diri mereka bisa jadi terancam dengan berbuat demikian.

pengesahan keberimanan pemuda - pemuda ini dinyatakan oleh allah سبحانه وتعالى dalam firmannya;
نَّحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّۚ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى ﴿١٣

“kami ceritakan kepadamu (wahai muhammad) hal - hal mereka dengan benar; sebetulnya mereka itu merupakan pemuda - pemuda yang beriman kepada tuhan mereka dan juga kami tambahkan kepada mereka anugerah petunjuk. ” (surah al - kahfi; ayat 13)

keyakinan dan juga kepercayaan 7 pemuda ini terus bertahan sampai - sampai kemudiannya hingga ke pengetahuan raja dan juga kesimpulannya mereka terpanggil mengadap raja diqyanus.

di hadapan raja yang zalim itu, mereka dengan penuh berani dan juga bergairah, petah berhujah mempertahankan iman dan juga prinsip aqidah yang mereka yakini. pemuda - pemuda tersebut mengakui bahawa cuma terdapat satu tuhan yang layak disembah dan juga dimohon pertolongan. dia - lah allah سبحانه وتعالى yang esa, yang maha memahami alam beserta isinya yang kekal abadi dan juga tidak hendak terdapat sebarang ketiadaan, dia - lah tempat kita memohon pertolongan dalam sulit ataupun bahagia, suka mahupun duka.

allah سبحانه وتعالى berfirman dan juga menggambarkan kejadian mereka berhujjah;
وَرَبَطْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَن نَّدْعُوَ مِن دُونِهِ إِلَـٰهًاۖ لَّقَدْ قُلْنَا إِذًا شَطَطًا ﴿١٤﴾ هَـٰؤُلَاءِ قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةًۖ لَّوْلَا يَأْتُونَ عَلَيْهِم بِسُلْطَانٍ بَيِّنٍۖ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّـهِ كَذِبًا ﴿١٥

“dan kami telah meneguhkan hati mereka sewaktu mereka berdiri (di hadapan raja) kemudian mereka mengatakan (membentangkan dan juga menegaskan tauhid) : “tuhan kami merupakan tuhan (yang mencipta dan juga mentadbirkan) langit dan juga bumi; kami tidak sekali - kali hendak menyembah tuhan tidak hanya ia, sebetulnya bila kami menyembah yang yang lain bermakna kami memperkatakan dan juga mengakui suatu yang sangat jauh dari kebenaran. kalangan kami ini telah menjadikan tidak hanya ia bagaikan tuhan - tuhan (buat di sembah). kenapa mereka tidak mengemukakan sebab yang cerah (tentang keyakinan mereka? ) siapakah yang lebih zalim daripada orang - orang yang mengada - adakan kebohongan terhadap allah سبحانه وتعالى? ” (surah al - kahfi; ayat 14 - 15)

raja decius dan juga pengikut - pengikutnya kaget dan juga kandas menjawabnya. meski tidak sanggup membalas hujah - hujah yang mantap dari pemuda - pemuda beriman tersebut, raja yang kufur dan juga zalim itu senantiasa berkeras mahu mereka murtad daripada agama mereka.

raja diqyanus memakai kekuasaan yang terdapat padanya buat mengecam dan juga memforsir para pemuda meninggalkan agama mereka, bila dalam tempoh 2 hari para pemuda tersebut kandas membikin demikian dan juga tidak mahu mengganti kepercayaan mereka dengan lekas, hingga mereka hendak dimurtadkan secara paksa ataupun hendak dijatuhi hukum mati.

ramai ‘mufassirin’ (pakar tafsir) generasi salaf dan juga ‘khalaf’ (generasi dini islam dan juga generasi yang terkemudiannya) yang mengatakan, para pemuda tersebut terdiri daripada kanak - kanak raja rom dan juga orang - orang terhormat mereka yang bersatu kerana iman. mereka tidak cemas dengan ancaman itu dan juga telah berniat buat silih bantu - membantu dan juga mempertahankan keimanan mereka sampai titisan darah terakhir. untuk mereka lebih baik mati menggenggam iman daripada menjajaki jejak raja yang menyekutukan allah سبحانه وتعالى.

oleh kerana sayangkan aqidah dan juga agama mereka, pemuda - pemuda tersebut bermesyuarat sesama seorang diri buat mencari satu keputusan muktamad. kumpulan pemuda itu kesimpulannya membikin konvensi buat bersembunyi.

allah سبحانه وتعالى berfirman;
وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّـهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنشُرْ لَكُمْ رَبُّكُم مِّن رَّحْمَتِهِ وَيُهَيِّئْ لَكُم مِّنْ أَمْرِكُم مِّرْفَقًا ﴿١٦

“dan oleh kerana kalian telah mengasingkan diri dari mereka dan juga dari apa yang mereka sembah tidak hanya allah سبحانه وتعالى, hingga pergilah kalian berlindung di gua itu, biar tuhan kalian melimpahkan dari rahmat - nya kepada kalian dan juga sediakan kemudahan - kemudahan buat menjayakan urusan kalian dengan berikan dorongan yang bermanfaat. ” (surah al - kahfi; ayat 16)

kesimpulannya mereka memutuskan buat lari bersembunyi dan juga berlindung ke sesuatu tempat tersorok di wilayah pendalaman. berangkatlah mereka bertujuh ke wilayah pergunungan bernama nikhayus. di sana ada suatu gua buat dijadikannya tempat bersembunyi dan juga di pintu gua seperti itu mereka berdoa saat sebelum memasukinya.

allah سبحانه وتعالى berfirman pada ayat 10, surah al - kahfi;
إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا

“ (ingatkanlah kejadian) kala sekumpulan pemuda berangkat ke gua, kemudian mereka berdoa:

doa - ashabul - kahfi

bagi para ulama’ ashabul kahfi (penunggu gua) yang dimaksudkan dalam ayat di atas, terdiri daripada 7 orang pemuda bernama;

tamlikha (تمليخا)
maksalmina (مكسلمينا)
marthunus (مرطونس)
nainunus (نينونس)
saryunus (ساريونس)
zunuwanus (ذونوانس)
falyastathyunus (فليستطيونس)

dan juga semasa dalam ekspedisi ke gua itu, ketujuh - tujuh mereka telah ditemani oleh seekor anjing bernama qithmir (قطمير). diriwayatkan pula bahawa qitmir merupakan anjing kepunyaan tamlikha iaitu salah seseorang daripada 7 orang pemuda tersebut.

anjing itu ikut bersama - sama dengan mereka berlindung dan juga bersembunyi di dalam gua tersebut. oleh kerana keletihan, ketujuh pemuda ini tertidur sedangkan sang anjing berposisi di dekat pintu gua.

keesokan harinya raja memerintahkan supaya lekas bawa para pemuda buat dihukum mati, namun arahan raja kejam ini menemui kegagalan kerana para pemuda telah menyirnakan diri dan juga sukar ditemui. segala rakyat dikerahkan buat mencari para pemuda yang dikira menderhaka itu.

pencarian
pencarian juga bermula, mereka diburu oleh para pembantu setia raja. mereka bukan sahaja diburu oleh tentera rom terlebih lagi ikut diberi tekanan oleh penduduk tempatan yang berpegang kokoh terhadap agama nenek moyang mereka. sesiapa di golongan mereka yang sanggup mencari dan juga bawa pemuda - pemuda tersebut ke hadapan, raja telah berjanji buat membagikan hadiah dan juga peningkatan pangkat.

terdapat sekumpulan pencari dan juga pegawai kerajaan yang kesimpulannya menemui suatu gua di wilayah pedalaman. namun oleh kerana gua itu dikira amat menggerunkan, mereka cemas buat memasukinya.

firman - nya lagi;
وَكَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِۚ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا ﴿١٨

“…dan anjing mereka menghulurkan 2 kaki depannya dekat pintu gua. dan juga bila kalian memandang mereka, tentulah kalian hendak berpaling melarikan (diri) dari mereka, dan juga tentulah (hati) kalian hendak dipadati kerasa gerun cemas kepada mereka. ” (surah al - kahfi; ayat 18)

demi mengasyikkan hati raja, para pegawai kerajaan mengatakan bahawa mereka telah menyusuri seluruh tempat di negara tersebut dan juga telah menutup suatu gua dengan tujuan sekiranya para pemuda tersebut berposisi di dalam, hingga mereka tidak hendak boleh keluar dan juga hendak mati kelaparan.

seperti itu batasan logik manusia yang memiliki kuasa dan juga terasa amat hebat berbanding dengan yang lain, sementara itu kita seluruh mengenali bahawa ada sesuatu kekokohan yang tidak bisa jadi boleh ditakluki oleh kuasa ide dan juga fikir manusia. dialah allah سبحانه وتعالى yang tidak hendak membiarkan orang - orang membikin kerosakan dan juga penderitaan kepada hamba - hamba yang dikasihi - nya.

jasad terpelihara
sedangkan itu di dalam gua, kesemua 7 pemuda tersebut diberi ketenangan dan juga keselamatan oleh allah سبحانه وتعالى. mereka telah ditidurkan oleh allah سبحانه وتعالى dengan nyenyaknya dalam gua tersebut buat sekian lama.

allah سبحانه وتعالى berfirman tentang mereka di dalam gua;
فَضَرَبْنَا عَلَىٰ آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا ﴿١١

“lalu kami tidurkan mereka dengan nyenyaknya di dalam gua itu bertahun - tahun lamanya. ” (surah al - kahfi; ayat 11)

allah سبحانه وتعالى mau menzahirkan bukti - bukti kekuasaannya kepada hamba - hambanya lewat kejadian ini. hingga allah سبحانه وتعالى telah mentakdirkan pemuda - pemuda ini tidur dalam jangka masa yang amat lama iaitu sepanjang 309 tahun: 3 ratus tahun (dengan kiraan pakar kitab / tahun masihi) dan juga tambah 9 tahun lagi (dengan kiraan kalian / tahun hijrah).

firman allah سبحانه وتعالى;
وَلَبِثُوا فِي كَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِائَةٍ سِنِينَ وَازْدَادُوا تِسْعًا ﴿٢٥

“dan mereka telah tinggal tidur dalam gua mereka sepanjang 3 ratus tahun (dengan kiraan pakar kitab) , dan juga hendaklah kalian tambah 9 tahun lagi (dengan kiraan kalian) (ialah jadi 309 tahun). ” (surah al - kahfi; ayat 25)

meski mereka tidur sangat lama dan juga tanpa makan dan juga minum, namun dengan kuasa allah سبحانه وتعالى, tubuh dan juga jasad mereka tidak sirna ataupun rosak. dengan kuasanya pula, peran gua tempat persembunyian ketujuh - tujuh pemuda yang berposisi di sebelah utara secara tidak langsung telah memelihara pencahayaan, pengudaraan dan juga kesegaran badan mereka sejauh 3 abad itu.

firman allah سبحانه وتعالى;
وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَت تَّزَاوَرُ عَن كَهْفِهِمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَإِذَا غَرَبَت تَّقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِي فَجْوَةٍ مِّنْهُۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّـهِۗ مَن يَهْدِ اللَّـهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِۖ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُّرْشِدًا ﴿١٧

“dan kalian hendak memandang matahari kala terbit, cenderung ke kanan dari gua mereka; dan juga apabila dia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, lagi mereka berposisi dalam tempat yang luas dalam gua itu. yang demikian yakni dari isyarat (yang meyakinkan kekuasaan) allah. sesiapa yang diberi anugerah petunjuk oleh allah, hingga ia lah yang berjaya menggapai kebahagiaan; dan juga sesiapa yang disesatkannya hingga engkau tidak sekali - kali hendak beroleh sebarang penolong yang mampu menampilkan (jalur yang benar) kepadanya. ” (surah al - kahfi; ayat 17)

allah سبحانه وتعالى terencana berikan ilham kepada ketujuh - tujuh pemuda tersebut buat menemui gua tersebut sebaliknya mereka seorang diri tidak mengenali bahawa allah سبحانه وتعالى telah menetapkan aturannya. terlebih lagi allah سبحانه وتعالى melaporkan bahawa; bila kita amati kondisi mereka di dalam gua itu, nescaya kita tidak hendak yakin bahawa mereka lagi tidur. maha suci allah yang maha bijaksana.

firman - nya lagi;
وَتَحْسَبُهُمْ أَيْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌۚ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِۖ وَكَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِۚ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا ﴿١٨

“dan engkau sangka mereka sedar sementara itu mereka tidur; dan juga kami balik - balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan juga ke sebelah kiri (biar tubuh mereka tidak dimakan tanah) , lagi anjing mereka mengunjurkan kedua lengannya di wajah pintu gua. dan juga bila kalian melihat mereka tentulah kalian hendak berpaling dari mereka dengan melarikan (diri) dan juga tentulah (hati) kalian hendak dipadati dengan ketakutan terhadap mereka. ” (surah al - kahfi; ayat 18)

kebangkitan
masa terus lalu, era juga telah berganti dari sebagian generasi. saat ini kerajaan yang dulu dipandu oleh raja kejam dan juga musyrik telah berbeda jadi suatu negara yang maju dan juga leluasa dalam menempuh kepercayaan agama tiap - tiap.

apabila hingga tempoh yang diresmikan allah سبحانه وتعالى (300 9 tahun) , mereka juga dibangunkan. pemuda - pemuda tersebut telah terpelihara kerana perut mereka merasa lapar, dan juga kala bangun mereka silih bertanya tentang berapa lama mereka tertidur. para pemuda menyangka mereka cuma tertidur dalam masa satu hari ataupun setengah hari sahaja, tanpa menyedari bahawa mereka telah tidur dalam jangka masa yang sangat lama di dalam gua.

firman allah سبحانه وتعالى;
قَالَ قَآئِلٌ مِّنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ ۖ قَالُوا۟ لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ ۚ

“berkatalah salah seseorang di antara mereka: “sudah berapa lamakah kalian berposisi (di mari? ) ”. mereka menanggapi: “kita berposisi (di mari) satu hari ataupun separuh hari….. ” (surah al - kahfi; ayat 19)

atas kerasa lapar itu, kemudian sebahagian daripada mereka mencadangkan supaya dihantar seseorang wakil buat ke bandar untuk mencari suatu buat di santapan. kesimpulannya mereka memilah pemuda bernama tamlikha buat ke kota afsus. kebetulan semasa mereka melarikan diri dahulu mereka bawa berbarengan bekalan wang perak.

firman allah سبحانه وتعالى menggambarkan cadangan sebahagian dari mereka itu;
وَكَذَٰلِكَ بَعَثْنَاهُمْ لِيَتَسَاءَلُوا بَيْنَهُمْۚ قَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْۖ قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍۚ قَالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُوا أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هَـٰذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا فَلْيَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ وَلْيَتَلَطَّفْ وَلَا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَدًا ﴿١٩﴾ إِنَّهُمْ إِن يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ يَرْجُمُوكُمْ أَوْ يُعِيدُوكُمْ فِي مِلَّتِهِمْ وَلَن تُفْلِحُوا إِذًا أَبَدًا ﴿٢٠

“maka suruhlah salah seseorang di antara kalian berangkat ke kota dengan bawa wang perak kalian ini, dan juga hendaklah ia amati manakah santapan yang amat baik (ialah yang bersih dan juga halal) , hingga hendaklah ia bawa santapan itu buat kalian, dan juga hendaklah ia berlaku lemah lembut dan juga janganlah sekali - kali menggambarkan perihal kalian kepada seseorangpun. sebetulnya bila mereka mampu mengenali tempatmu, nescaya mereka hendak melontarkan kalian dengan batu, ataupun memaksamu berulang kepada agama mereka, dan juga bila demikian nescaya kalian tidak hendak beruntung selama - lamanya. ” (surah al - kahfi; ayat 19 - 20)

lihatlah betapa bersihnya hati dan juga akhlak mereka. meski dalam kondisi yang takut dan juga sukar dan kelaparan, mereka masih berpesan kepada teman mereka yang ditugaskan ke kota mencari santapan itu biar mencari dan juga memilah santapan yang bersih lagi halal. ini menunjukkan bahawa mereka merupakan pemuda - pemuda yang bertakwa kepada allah سبحانه وتعالى.

meski allah سبحانه وتعالى melaporkan dalam ayat di atas bahawa para pemuda tadi sangat berwaspada dan juga berjaga - jaga supaya jangan dikenal teman kerana mereka menyangka raja yang memerintah negara masih lagi raja kafir yang dulu, tetapi allah سبحانه وتعالى telah mentakdirkan biar berita tentang mereka dikenal oleh hamba - hambanya yang lain untuk menampilkan hendak keagungan kekuasaan dan juga kehebatan - nya.

semasa pemuda - pemuda ashabul kahfi itu dibangkitkan allah سبحانه وتعالى selepas tidur sepanjang 309 tahun, atmosfer negara telah banyak berbeda. kebetulan raja dan juga pemerintah negara menggambarkan orang yang beriman kepada allah سبحانه وتعالى, begitu pula dengan mayoritas rakyatnya.

tetapi masih ada segelintir rakyat dalam negara itu yang masih ragu - ragu dan juga mempertikaikan tentang kebenaran kiamat; mereka masih ragu - ragu gimana allah سبحانه وتعالى boleh menghidupkan orang yang telah mati? apatah lagi yang telah beribu malah berjuta tahun lamanya dimakan tanah. hingga bertepatanlah masanya allah سبحانه وتعالى membangkitkan ashabul kahfi pada era tersebut dan juga menzahirkan kekuasaannya kepada hamba - hambanya yang masih lagi ragu - ragu.

firman allah سبحانه وتعالى;
وَكَذَٰلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّـهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ

“dan demikianlah kami dedahkan perihal mereka kepada orang ramai biar mereka mengenali bahawa janji allah سبحانه وتعالى menghidupkan orang mati merupakan benar, dan juga bahawa kehadiran hari kiamat tidak terdapat keraguan padanya. ” (surah al - kahfi; ayat 21)

pendedahan ini berlaku semasa orang ramai bertelagah sesama seorang diri menimpa masalah hidupnya semula orang mati. allah سبحانه وتعالى telah mendedahkan hal - hal pemuda - pemuda ashabul kahfi semasa wakil mereka itu tiba ke kota bakal membeli santapan.

pemuda yang keluar mengarah ke pasar mencari santapan. dengan perasaan khuatir dan juga cemas, kesimpulannya hingga ke kota. ia berasa hairan memandang kondisi kota tersebut dan juga penduduknya yang berbeda sama sekali, tidak serupa kala ditinggalkan dulu.

dalam terpinga - pinga itu, kesimpulannya hingga pula ia ke pasar dan juga menemui salah seseorang penjaja santapan. tetapi penjual hairan dan juga pelik dengan wang yang dipakai oleh pemuda ini. penduduk kota yang telah kehairanan memandang kondisi ia dan juga mereka terus menjadi syak apabila memandang wang perak yang dibawanya yakni wang yang sudah berzaman tidak dipakai lagi.

ia telah disyaki menjumpai harta karun kemudian terpanggil penguasa pasar yang amat bijak. dalam perbualannya, hingga terbuktilah kepada orang ramai bahawa pemuda itu merupakan pemuda yang lari dari kepungan raja pada 3 abad yang silam. mereka mengenali hendak kejadian itu, daripada cerita yang masyhur dan juga telah disedia maklum oleh orang ramai. larinya pemuda - pemuda itu kerana tidak rela menjual agama mereka kepada raja yang zalim dan juga memforsir mereka buat menyembah batu.

kemudian salah seseorang di antara mereka mengatakan kepada pemuda tersebut: “janganlah kalian khuatir kepada raja ganas yang kalian katakan tadi. raja itu sudah mati 300 tahun yang kemudian. raja yang memerintah saat ini ini merupakan seseorang raja mukmin yang soleh pula baik hati. raja kami yang saat ini ini orangnya beriman serupa mana yang kalian imani. ”

barulah pemuda itu sedar dan juga insaf hendak apa yang sesungguhnya sudah terjalin. dengan ketenangan yang sangat jelas dan dengan sebab dan juga bukti - bukti yang cukup cerah, hingga terbuktilah bahawa mereka berposisi dalam gua bukan tadi malam ataupun separuh hari namun sudah 3 abad lamanya.

orang ramai kemudiannya bawa pemuda tersebut mengadap raja beriman yang mengambil berat perihal agama itu. betapa terkejutnya raja kala pemuda menggambarkan siapa ia sesungguhnya, raja memeluk pemuda dengan juraian air mata yang tidak terhingga. mendadak atmosfer istana jadi amat sepi dan juga terharu oleh kedatangan pemuda yang luar biasa tersebut.

raja yang soleh ini setelah itu menarangkan kepada pemuda itu bahawa raja kejam diqyanus telah mati 309 tahun yang kemudian. selepas mendengar cerita luar biasa itu, raja kemudian mengajak para pembesarnya dan juga seluruh orang yang muncul berangkat ke gua ashabul kahfi berbarengan wakil pemuda itu, buat menjemput dan juga berjumpa dengan kesemua pemuda tersebut, terlebih mereka lagi menunggu dengan kelaparan dalam gua, di samping mau mengenali kondisi di gua dan juga buat mendengar cerita sebenar mereka.

sehabis mereka keluar dari gua itu, mereka disambut raja dan juga penduduk negara. raja bawa mereka ke dalam istana dan juga diberinya tempat di istana yang indah itu. tidak lama setelah itu meski raja berulang kali memohon supaya para pemuda ini senantiasa tinggal di istana, tetapi kumpulan pemuda tersebut menolak dengan baik dan juga senantiasa memilah buat berulang ke gua semula.

para pemuda tadi kemudian mengatakan kepada raja: “kami ini sudah tidak mengharap hidup yang lebih panjang lagi kerana kami sudah melepasi sebagian generasi dan juga kesemuanya telah wafat dunia, malah negara dan juga binaan besar yang dulu juga sudah runtuh seluruhnya; yang kami amati saat ini ini merupakan serba - serbi baru. kami juga puas hati memandang raja dan juga penduduk yang hidup di negara ini sudah bersama beriman kepada allah سبحانه وتعالى. ”

di hadapan orang ramai, para pemuda ini menganjurkan biar mereka hendaklah sentiasa beriman kepada allah سبحانه وتعالى, jangan sesekali tunduk kepada sesiapa yang mengajak pada jalur kesesatan dan juga kemusyrikan.

tidak lama setelah itu selepas mereka berikan perkataan selamat tinggal kepada raja dan juga rakyatnya yang beriman itu. para pemuda kemudian bersama bersujud dan juga berdoa ke hadhrat allah سبحانه وتعالى supaya merendahkan rahmatnya dan juga supaya allah سبحانه وتعالى mengizinkan mereka kembali ke rahmatullah. sejurus selepas mengucapkan doa itu mereka merebahkan tubuh di tempat pembaringan kemudian menghembuskan napas mereka yang terakhir dengan tenang dan juga tenteram. termaklumlah bahawa allah سبحانه وتعالى telah mengambil roh pemuda - pemuda itu dan juga berulang kepadanya buat selama - lamanya.

kondisi dan juga peristiwa itu, jadi asas yang sangat kokoh untuk mereka buat senantiasa beriman dan juga tunduk kepada allah سبحانه وتعالى, tuhan yang maha kuasa. mereka kian yakin bahawa janji allah سبحانه وتعالى itu benar belaka dan juga hari qiamat dan akhirat itupun benar seluruhnya.

sepeninggalan para pemuda itu, orang ramai kemudian berbincang gimana trik buat berikan penghormatan sewajarnya supaya mereka sentiasa mampu memeringati pemuda - pemuda suci itu. terdapat yang mencadangkan biar didirikan suatu bangunan ataupun tugu bagaikan kenangan. manakala raja mencadangkan supaya suatu masjid (rumah ibadat) dibinakan di sisi gua itu biar dari dalam masjid itu orang ramai mampu bersama menyembah dan juga membesarkan nama allah dan juga sentiasa insaf hendak kebesaran allah سبحانه وتعالى.

perihal ini dikisahkan allah سبحانه وتعالى dengan firman - nya;
فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِم بُنْيَانًاۖ رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْۚ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَىٰ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا ﴿٢١

“setelah itu hingga (sebahagian dari mereka) mengatakan: “dirikanlah suatu bangunan di sisi (gua) mereka, allah سبحانه وتعالى jualah yang mengenali hendak perihal ehwal mereka”. orang - orang yang berkuasa atas urusan mereka (pihak raja) pula mengatakan: “sesungguhnya kami bakal membina suatu masjid di sisi gua mereka. ” (surah al - kahfi; ayat 21)

penutup
allah سبحانه وتعالى mencerahkan cerita ashab al - kahfi ini tidaklah suatu yang ganjil dan juga menghairankan bila dibanding dengan ayat - ayat lain. banyak lagi peristiwa lain seumpamanya yang menampilkan kekuasaan allah سبحانه وتعالى, yang maha kuasa mengendalikan alam bagi kehendak - nya tanpa terdapat yang sanggup menandinginya serupa penciptaan langit dan juga bumi dan seluruh yang terdapat di alam ini lebih luar biasa lagi.

sepertimana dikatakan profesor. hamka; iktikad ayat al - kahfi ini merupakan apakah engkau menyangka ataupun manusia menyangka bahawa manusia yang dicipta allah tertidur beratus tahun di dalam gua yang sepi terpencil itu sudah sebahagian daripada kuasa allah سبحانه وتعالى? sementara itu banyak lagi takdir allah سبحانه وتعالى di dalam alam ini yang lebih luar biasa dan juga lebih ganjil.

pada hakikatnya, cerita yang penuh pengajaran ini masih belum cukup buat menarik atensi universal. justeru marilah kita melaksanakan amal kebaikan dan juga menjadikan kehidupan bagaikan sesuatu cita - cita luhur untuk mencapai kebaikan dunia ataupun akhirat. insya‘allah.
والله أعلم بالصواب

wallah سبحانه وتعالىu a’lam bish shawab
(cuma allah سبحانه وتعالى maha mengenali apa yang benar)






(sumber: shafiqolbu. wordpress. com)



Tidak ada komentar:

Posting Komentar

ads
Diberdayakan oleh Blogger.

Total Tayangan Halaman