TUTUP!!! Klik 2x...

SUBHANALLAH Sholat Jamaah Sentuh Bahu Obat Berbagai Penyakit

Semasa aku belajar di luar negeri , apabila solat berjemaah dengan pak - pak arab ataupun mat saleh, saf hendak rapat, bahu hendak bersentuh, jari kaki pula hendak bersentuh dengan jemaah di kiri kanan kita. tetapi , sayang di malaysia, tidak sering betul nak jumpa senario begini. kita lebih suka solat jemaah tidak bersentuh bahu dan juga jari kaki.

walhal nabi muhammad saw yang sepatunya yang kita kasihi dan juga contohi suruh kita rapatkan saf apabila sembahyang, bisa jadi karena banyak saf kita tidak rapat, hingga macam - macam kacau bilau berlaku di malaysia saat ini ini di golongan umat islam.

dari saf solat yang tidak rapat , dah terlihat umat islam di malaysia ini tidak bersatu hati.

apabila kita dah tua ni, tubuh terus menjadi lemah, uban kian banyak, itu seluruh ciri nak mati. aku hadapi permasalahan tidak normal apabila berdiri lama dalam solat, ianya berkaitan dengan sistem penyeimbang tubuh dalam kuping.

bahwa solat diri lama, kerasa nak jatuh. apabila solat tarawikh kena duduk. carilah pengobatan dalam internet. antara terapinya yakni butuh terdapat sokongan apabila berdiri, ataupun gerak - gerakkan kaki. banyak pula gerak kaki, batal pula sembahyang. alternatif lain yakni sembahyang duduk.

jadi aku cubalah sembahyang rapat ke bilik. alhamdulillah, tiada kerasa nak jatuh lagi. habis tu bahwa tidak terdapat bilik ataupun tiang berbagai mana ? nak rapat ke bahu jemaah, seluruh jemaah kat malaysia ni mayoritas bahu jauh - jauh.

kesimpulannya aku suruhlah anak aku solat sebelah aku, jadi lengan bahu ia rapat dengan lengan bahu aku, barulah kerasa normal.

tulah, nabi dah suruh rapat saf, tidak nak rapat saf.

saat ini teruji lewat pengalaman seorang diri rapat saf aku tidak lenyap penyeimbang tubuh.

rasanya bahwa seluruh umat islam di malaysia solat jemaah rapat jari kaki dan juga bahu, bisa jadi kurang permasalahan mental, sakit jiwa, berkemih manis, darah besar dan juga pelbagai penyakit lain. itu seluruh kuasa allah.

sila baca dibawah ini kajian sains, rapat saf dalam solat boleh membagikan tenaga dan juga memulihkan tenaga dan juga mengasuh pelbagai penyakit. percuma tu beb, tidak payah belanja ribu - ribu , makan suplemen, minum tongkat ali dan juga sebagainya.

jakim, mufti , pengerusi majlis agama islam , abim, jim, cocok tidak buat promosi besar - besaran ke rapat saf masa solat, bermula ramadhan lepas, jemaah tabligh dah lama promosi kerasanya.

*****************

solat : keajaiban dari sudut sains

seseorang professor fizik di amerika syarikat telah membikin satu kajian tentang kelebihan solat berjemaah yang disyariatkan dalam islam. katanya badan tubuh kita mengandungi 2 cas elektrik iatu cas positif dan juga cas negatif.

dalam aktiviti setiap hari kita sama terdapat bekerja, beriadah ataupun berehat, sudah tentu banyak tenaga dipakai.

dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan juga cas negatif, yang menimbulkan ketidakseimbangan dalam badan kita.

ketidakseimbangan cas dalam tubuh menimbulkan kita kerasa lelah dan juga lesu sehabis melangsungkan aktiviti seharian.

oleh itu cas - cas ini butuh diseimbangkan semula buat mengembalikan kesegaran badan ke sesi wajar.

berkaitan dengan solat berjemaah, mencuat perkara di minda professor ini kenapa islam mensyariatkan solat berjemaah dan juga kenapa solat 5 waktu yang didirikan orang islam memiliki bilangan rakaat yang tidak sama.

hasil kajiannya mengalami bilangan rakaat yang berbeza dalam solat kita berperan menyeimbangkan cas - cas dalam tubuh kita. semasa kita solat berjemaah, kita disuruh meluruskan saf, bahu berjumpa bahu dan juga bersentuhan tapak kaki. tindakan - tindakan yang diajarkan semasa solat berjemaah itu memiliki bermacam kelebihan.

kajian sains mengalami sentuhan yang berlaku antara badan kita dengan badan pakar jemaah lain yang berposisi di kiri dan juga kanan kita hendak memantapkan berulang cas - cas yang dibutuhkan oleh badan.

dia berlaku apabila cas yang kelewatan sama terdapat negatif ataupun positif hendak dikeluarkan, manakala yang berkurangan hendak ditarik ke dalam kita. terus menjadi lama perpindahan ini berlaku, terus menjadi balance cas dalam badan kita. bagi dia lagi, tiap kali kita bangun dari tidur, tubuh kita hendak terasa fresh dan juga sihat sehabis berehat berapa jam.

kala ini badan kita mengandungi cas - cas positif dan juga negatif yang kira - kira balance. oleh itu, kita cuma membutuhkan sedikit lagi proses pertukaran cas supaya penyeimbang penuh mampu dicapai. karena itu, solat subuh didirikan 2 rakaat.

seterusnya, sehabis satu hari kita bekerja kokoh dan juga memerah otak seluruh cas ini berulang tidak normal akibat ketiadaan cas lebih banyak daripada badan. oleh itu, kita membutuhkan lebih banyak pertukaran cas.

solat jemaah yang disyariatkan islam berperanan buat memulihkan penyeimbang cas - cas berkenaan. karena itu, solat zohor didirikan 4 rakaat buat berikan ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dakam badan.

suasana yang sama ikut berlaku di sebelah petang. banyak tenaga dikeluarkan kala menyambung berulang tugas.

ini menimbulkan sekali lagi kita ketiadaan cas yang banyak. serupa mana solat zohor, 4 rakaat solat asar yang dikerjakan hendak membagikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.

13823158_1322383577791384_1665818262_n persen 2

lazimnya, selepas waktu asar dan juga kembali dari kerja kita tidak lagi melaksanakan aktiviti - aktiviti yang banyak memakai tenaga. masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama. hingga, solat maghrib cuma dikerjakan sebanyak 3 rakaat merupakan lebih setimpal dengan pemakaian tenaga yng kurang berbanding 2 waktu sebelumnya.

mencuat perkara di fikiran professor itu tentang solat isyak yang mengandungi 4 rakaat. logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melaksanakan aktiviti dan juga sudah tentu tidak membutuhkan proses pertukaran cas yang banyak.

sehabis kajian lanjut, mengalami ada keistimewaan kenapa allah mensyariatkan 4 rakat dalam solat isyak.

kita sedia maklum, umat islam sangat digalakkan buat tidur dini supaya sanggup bangun menunaikan tahajjud di sepertiga malam. ringkasnya, solat isyak sebanyak 4 rakaat itu hendak memantapkan cas dalam tubuh dan membagikan tenaga buat kita bangun malam (qiamullail).

dalam kajiannya, professor ini mengalami bahawa islam merupakan satu agama yang lengkap dan juga istimewa.

seluruh amalan dan juga suruhan allah taala itu memiliki hikmah ynag tersirat buat kebaikan umat islam itu seorang diri.

belaiu merasakan betapa kerdilnya diri dan juga betapa hebatnya pencipta alam ini. kesimpulannya, dengan anugerah allah dia memeluk agama islam.

sekian buat renungan kita berbarengan




(sumber: figuramalaya. com)

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar

ads
Diberdayakan oleh Blogger.

Total Tayangan Laman