TUTUP!!! Klik 2x...

Tiada Lagi Suara Azan Bilal Paling Lama Masjidil Haram

Makkah untuk mereka yang giat memantau suara azan menerusi siaran televisyen tempatan, bisa jadi sempat terdengar laungan panggilan masuk waktu solat fardu yang dibawakan khas oleh lelaki masyarakat arab saudi ini.

walaupun tidak seglamor berbanding sheikh ali abdul rahman ahmed mulla yang cukup popular sampai persamaan kata (sinonim) diucap bagaikan azan makkah, hakikatnya suara dia berkumandang di masjidilharam jauh lebih lama umurnya.

dengan pengalaman lebih 3 dekad berkhidmat bagaikan muazin masjid terbanyak umat islam di dunia itu, sheikh mohammed siraaj maroof bagaimanapun kurang dikenali sebahagian besar generasi baharu muslim masa saat ini.

sesungguhnya beliaulah bilal amat lama berkhidmat di masjidilharam semenjak 1981 dibanding ali abdul rahman yang semata - mata pangkat junior sahaja apabila bertugas di rumah allah tersebut bermula cuma pada 1984 kemudian.

tetapi di sebalik memegang rekod muazin amat lama di masjidilharam, tidak ramai ketahui dia telah juga wafat dunia akibat penyakit paru - paru yang telah lama dialaminya jam 9 malam pada 25 disember 2015.

bagi portal saudi gazette, allahyarham wafat dunia di hospital ahli al - noor saat sebelum dikebumikan di tanah perkuburan al - mualla, selepas solat jenazah di masjidilharam sejurus solat subuh pada 26 disember kemudian.

mohammed siraj mula berkhidmat bagaikan bilal masjidilharam selepas mengambil alih tugas daripada arwah bapanya, hampir 34 tahun kemudian, kata kepala muazin masjid itu, ali abdul rahman yang dipetik media tempatan.

allahyarham kali terakhir melaungkan azan di masjidilharam pada 1 disember kemudian, namunsaudi gazette mendedahkan mohammed siraj sudah lama mengidap penyakit paru - paru yang tidak dinyatakan butirannya.

media bagaimanapun tidak melaporkan umur sesungguhnya namun dia dilaporkan telahmelaungkan azan di masjid tempatan kala berusia 14 tahun lagi. buat rekod, masjidilharam kala ini mempunyai 20 muazin bertauliah.

dalam pada itu, ali abdul rahman ikut melahirkan perasaan berkecil hati terhadap pemergian rakan sejawatnya itu dan juga mengatakan: sheikh mohammed siraj menggambarkan antara bilal yang amat lama berkhidmat di masjidilharam.

dia mewarisi tugas mulia ini daripada bapa dan juga datuknya. keluarga allahyarham seorang diri yang menetap di wilayah al - subhani menggambarkan antara keluarga jadi bilal di masjidilharam untuk tempoh yang lama, katanya.

mudah - mudahan allah swt mencucuri rahmat ke atas roh allahyarham dan juga dia ditempatkan dalam golongan insan yang beriman atas sumbangan besar jasanya bagaikan muazin. al - fatihah. agensi/myewshub. cc/haa






(sumber: figuramalaya. net/2016/01/02/tiada-lagi-suara-azan-bilal-paling-lama-masjidilharam/)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

ads
Diberdayakan oleh Blogger.

Total Tayangan Halaman