TUTUP!!! Klik 2x...

Gambaran Mengerikan Hari Kiamat

Mengalir air mata ku tanpa ku sedari kala membaca cerita ini… astaughfirullah! ! !

– selepas malaikat israfil meniup sangkakala (wujudnya serupa tanduk besar) yang memekakkan kuping, segala makhluk mati kecuali izrail dan juga sebagian malaikat yang lain. selepas itu, izrail juga mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan juga kesimpulannya nyawanya seorang diri.

– selepas seluruh makhluk mati, tuhan juga berfirman mafhumnya “kepunyaan siapakah kerajaan hari ini? ” tiada siapa yang menanggapi. kemudian ia seorang diri menanggapi dengan keagungannya “kepunyaan allah yang maha esa lagi maha perkasa. ” ini menampilkan kebesaran dan juga keagungannya bagaikan tuhan yg maha kuasa lagi maha kekal hidup, tidak mati.

– selepas 40 tahun, malaikat israfil a. s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala buat kali ke - 2, lalu segala makhluk hidup semula di atas bumi putih, berbentuk padang mahsyar (umpama padang arafah) yang rata tidak berbukit ataupun bundar serupa bumi.

– sekelian manusia hidup lewat benih anak adam yg diucap “ajbuz zanbi” yang berposisi di hujung tulang balik mereka. hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membengkak dari biji benih.

– seluruh manusia dan juga jin dibangkitkan dalam kondisi telanjang dan juga hina. mereka tidak kerasa malu kerana pada kala itu hati mereka amat cemas dan juga bingung tentang nasib dan juga masa depan yang hendak mereka hadapi nanti.

– kemudian datanglah api yang berterbangan dengan bunyi serupa guruh yang menghalau manusia, jin dan juga fauna ke tempat perhimpunan besar. bergeraklah mereka memakai tunggangan (untuk yang banyak amal) , berjalan kaki (untuk yang kurang amalan) dan juga berjalan dengan wajah (untuk yang banyak dosa). kala itu, bunda hendak lupakan anak, suami hendak lupakan isteri, tiap manusia padat jadwal memikirkan nasib mereka.

– sehabis seluruh makhluk dihimpun, matahari dan juga bulan dihapuskan cahayanya, kemudian mereka tinggal dalam kegelapan tanpa sinar. berlakulah huru - hara yang sangat dahsyat.

– seketika langit yang tebal rusak dengan bunyi yang dahsyat, kemudian turunlah malaikat sembari bertasbih kepada allah swt. segala makhluk kaget memandang saiz malaikat yang besar dan juga suaranya yang menakutkan.

– setelah itu matahari timbul semula dengan kepanasan yang berganda. sampai dialami seakan - akan matahari berposisi sejengkal dari atas kepala mereka. ulama mengatakan bila matahari naik di bumi serupa keadaannya naik dihari kiamat nescaya segala bumi dibakar, bukit - bukau sirna dan juga sungai jadi kering. kemudian mereka rasai kepanasan dan juga bermandikan peluh sampai - sampai peluh mereka jadi lautan. mencuat ataupun tenggelam mereka tergantung pada amalan tiap - tiap. kondisi mereka berlanjutan sampai - sampai 1000 tahun.

– ada satu telaga milik nabi muhammad saw bernama al - kausar yang mengandungi air yang cuma mampu diminum oleh orang mukmin sahaja. orang bukan mukmin hendak dihalau oleh malaikat yang menjaganya. bila diminum airnya tidak hendak haus selama - lamanya. kolam ini berupa segi 4 pas sebesar satu bulan ekspedisi. bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, rupanya lebih putih dari susu dan juga kerasanya lebih sejuk dari embun. dia memiliki saluran yang mengalir dari syurga.

– seluruh makhluk berposisi dasar sinar matahari yang terik kecuali 7 kalangan yang menemukan teduhan dari arasy. mereka yakni:

ⅰ - pemimpin yang adil.
ⅱ - orang muda yang taat kepada perintah allah.
ⅲ - lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
ⅳ - 2 orang yang berjumpa kerana allah dan juga berpisah kerana allah.
ⅴ - lelaki yang diajak oleh perempuan berzina, namun ia menolak dengan mengatakan “aku cemas pada allah”.
ⅵ - lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak dikenal orang ramai).
ⅶ - lelaki yang suka bersendirian mengingati allah kemudian mengalir air matanya kerana takutkan allah.

– oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, seluruh manusia tidak ketahui berbuat apa melainkan mereka yang beriman, setelah itu mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para nabi”. hingga mereka juga berangkat mencari para nabi. kesatu sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan nabi adam namun usaha mereka kandas kerana nabi adam a. s melaporkan dia pula terdapat melaksanakan kesalahan dengan allah swt. hingga kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa nabi nuh a. s. , nabi ibrahim a. s. , nabi musa a. s. , nabi isa a. s. (seluruhnya membagikan karena serupa nabi adam a. s. ) dan juga kesimpulannya mereka berjumpa rasullullah saw. jarak masa antara satu nabi dengan yang lain merupakan 1000 tahun ekspedisi.

– kemudian berdoalah baginda nabi muhammad saw ke hadrat allah swt. kemudian diperkenankan doa baginda.

– selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kokoh sampai menakutkan hati seluruh makhluk kerana mereka sangka azab hendak turun. kemudian terbelah langit, turunlah arasy tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang amat besar (besarnya sejarak ekspedisi 20 ribu tahun) sembari bertasbih dengan suara yang sangat kokoh sampai - sampai ‘arasy itu datang dibumi.

– ‘arasy yakni jisim nurani yang sangat besar berupa kubah (bumbung bundar) yang memiliki 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan juga gagah. dalam bahasa gampang dia seumpama istana yang memiliki seribu dinding yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. dia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang amat kokoh.

– sofa iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang amat besar. saiz sofa lebih kecil dari ‘arasy umpama cincin ditengah padang. dalam bahasa gampang dia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

– segala makhluk juga menundukkan kepala kerana cemas. kemudian dimulakan timbangan amal. kala itu berterbanganlah kitab amalan tiap - tiap turun dari dasar arasy mengarah ke leher pemiliknya tanpa silap dan juga tergantunglah dia sampai - sampai mereka terpanggil buat dihisab. kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat hafazhah / raqib dan juga ‘atid / kiraman katibin.

– manusia beratur dalam saf mengikut nabi dan juga pemimpin masing - masing. orang kafir dan juga munafik beratur berbarengan pemimpin mereka yang zalim. tiap pengikut terdapat ciri mereka tertentu buat dibezakan.

– umat yang kesatu kali dihisab merupakan umat nabi muhammad saw, dan juga amalan yang kesatu kali dihisab merupakan solat. sebaliknya hukum yang kesatu kali diputuskan merupakan masalah pertumpahan darah.

– apabila datang giliran seorang bakal dihisab amalannya, malaikat hendak mencabut kitab mereka kemudian diserahkan, kemudian pemiliknya mengambil dengan tangan kanan untuk orang mukmin dan juga dengan tangan kiri bila orang bukan mukmin.

– seluruh makhluk hendak dihisab amalan mereka memakai satu neraca timbangan. saiznya sangat besar, memiliki satu tiang yang memiliki lidah dan juga 2 daun. daun yang bercahaya buat menimbang pahala dan juga yang hitam buat menimbang dosa.

– kegiatan ini disaksikan oleh nabi muhammad saw dan juga para imam 4 mazhab buat melihat pengikut tiap - tiap dihisab.

– masalah kesatu yang dimohon yakni islam. bila ia bukan islam, hingga segala amalan baiknya tidak ditimbang terlebih lagi amalan kurang baik senantiasa hendak ditimbang.

– kala dihisab, mulut manusia hendak dipateri, tangan hendak berkata - kata, kaki hendak jadi saksi mata. tiada dolak - dalih dan juga hujah tipuan. seluruh hendak di adili oleh allah ta’ala dengan maha bijaksana.

– sehabis amalan ditimbang, mahkamah mahsyar dibuka kepada orang ramai buat menuntut hak tiap - tiap dari makhluk yang lagi dibicara sehinggalah segala makhluk berpuas hati dan juga dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

– syafaat nabi muhammad saw di akhirat :

ⅰ - meringankan penderitaan makhluk di padang mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
ⅱ - memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
ⅲ - keluarkan manusia yang memiliki iman sebesar zarah dari neraka.

(seluruh syafaat ini tertakluk kepada keizinan allah swt. )

para nabi dan juga rasul dan kalangan khawas pula dikasih izin oleh tuhan buat berikan syafaat kepada para pengikut mereka. mereka ini berjumlah 70 000. tiap seseorang dari mereka hendak mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

sehabis berjaya dihisab, manusia hendak mula berjalan mengarah syurga melintasi jambatan sirat. siratul mustaqim yakni jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. lebar jambatan ini merupakan serupa sehelai rambut yang dibelah 7 dan juga dia lebih tajam dari mata pedang. untuk orang mukmin dia hendak dilebarkan dan juga dimudahkan menyeberanginya.

fudhail bin iyadh mengatakan ekspedisi di sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan juga 5000 tahun menyusut. terdapat makhluk yang melintasinya serupa kilat, serupa angin, menunggang fauna korban dan juga berjalan kaki. terdapat yang tidak mampu melepasinya diakibatkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, kemudian mereka jatuh ke dalamnya.

para malaikat berdiri di kanan dan juga kiri sirat mengawasi tiap makhluk yang kemudian. tiap 1000 orang yang meniti sirat, cuma seseorang sahaja yang berjaya melepasinya. 999 orang hendak terjatuh ke dalam neraka.

referensi: kitab aqidatun najin karangan syeikh zainal abidin muhammad al - fathani. pustaka nasional singapore 2004.

bila sekiranya kamu mau mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. sepertimana sabda rasulullah saw: ❝ sampaikanlah pesananku meski satu ayat. ❞ sebetulnya apabila matinya seorang anak adam itu, cuma 3 masalah yang hendak dibawanya berbarengan :

① sedekah/amal jariahnya.

② doa anak²nya yang soleh.

③ ilmu yang berguna yang disampaikannya kepada teman .

sumber: abdul baasit aziz





(sumber: wajibbaca. com)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

ads
Diberdayakan oleh Blogger.

Total Tayangan Halaman