TUTUP!!! Klik 2x...

3 Umat Sebelum Nabi Adam yang Pernah Mengalami 3 Kali Kiamat

Bisa jadi dalam hati pembaca sempat terpikir siapakah makhluk saat sebelum nabi adam? bagi keyakinan (muslim) merujuk:

“dan (ingatlah) kala tuhanmu berfirman kepada malaikat; “sesungguhnya saya bakal menjadikan seseorang khalifah di bumi”.

mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan tuhan itu dengan mengatakan) : “adakah engkau (ya tuhan kami) bakal menjadikan di bumi itu orang yang hendak membikin musibah dan juga menumpahkan darah (berbunuh - bunuhan) , sementara itu kami sentiasa bertasbih dengan memujimu dan juga mensucikan - mu? ”.

tuhan berfirman: “sesungguhnya saya mengenali hendak apa yang kalian tidak mengetahuinya”

saat sebelum nabi adam turun ke bumi dikisahkan bahawa yang menduduki bumi ini merupakan bangsa jin yang dikelompokan jadi abal jan dan juga banul jan. 2 kelompok tersebut bertempur sampai - sampai tidak sempat berbaik, setelah itu malaikat menanyakan kepada allah apa hendak membikin orang buat menjadikan khalifah dibumi yang senantiasa melakukkan (pertumpahan darah).

kesimpulannya allah memerintah yang bernama ‘azazil yang mengetuai para malaikat jibril mikail izrail dan juga malaikat yang lain, buat memperoleh abal jan. dan juga banul jan dibumi ini, setelah itu sehabis ditaklukan kesimpulannya allah menghasilkan nabi adam, diantara’ azazil, malaikat dan juga adam dikasih ilmu oleh allah kerana tujuannya buat menjadikan khalifah di bumi.

sehabis diuji nyatanya yang lulus dari tes tersebut merupakan nabi adam kesimpulannya seluruhnya diperintah allah buat sujud penghormatan kepada adam kesimpulannya seluruhnya sujud kecuali ‘azazil (bangsa iblis) mereka sombong dan juga membangkang.

manusia tidak diciptakan dibumi, tetapi manusia diperuntukan khalifah di bumi, bagaikan pengganti pastinya terdapat yang di ubah, serupa adam bukan makhluk kesatu dibumi, dan juga allah tidak berkata buat mengubah manusia sebelumnya, tetapi pengganti makhluk di bumi, iaitu abal jan dan juga banul jan, mereka itu merupakan penunggu bumi saat sebelum manusia.

wujud basyariahnya tidak jauh berbeza dengan manusia, hingga kamu boleh buktikan bahawa makhluk tidak hanya manusia, memiliki tubuh yang sama serupa manusia, ialah banul jan, anak turun jin, pula banul ban anak turun dedemit, hingga kala bumi dirosak oleh mereka, mereka diusir terlebih lagi dibasmi oleh malaikat, sampai mereka berlari tercirit - birit dan juga mencari tempat yang jauh dari anak adam.

bersumber pada fosil - fosil yang ditemui, benar terdapat makhluk lain saat sebelum manusia. mereka serupa manusia, namun memiliki identitas yang lebih primitif. otak mereka lebih kecil. oleh kerana itu, keahlian mereka berdialog amat terbatas karna tidak banyak suara vowel yang sanggup mereka bunyikan. kumpulan ini dinamakan neanderthal.

setelah itu datanglah manusia adam yang diklasifikasikan bagaikan homo sapiens. bagi wikipedia, homosapiens mula terdapat hampir 200 ribu tahun kemudian. sebaliknya neonderthal terdapat sampai - sampai 130 ribu tahun dahulu, setelah itu dia sirna. terdapat pula teori yang berkata neonderthal sirna saat sebelum homosapiens timbul. tetapi yang tentu, homosapiens tidaklah evolusi dari neanderthal. neanderthal cumalah makhluk seolah manusia yang telah terdapat saat sebelum kita (manusia homo sapiens) terdapat.

bisa jadi tidak terdapat dalil konkrit dalam membicarakan isu ini. mayoritas teori bersumber pada sumber fosil. tetapi yang amat berarti bisa jadi untuk yang muslim kita yakin terdapat makhluk saat sebelum adam yang silih menewaskan. terdapat yang berkata mereka merupakan dari kalangan jin. terdapat pula yang berkata bahawa terdapat 3 umat yang utama saat sebelum adam. 2 antara lain dari kalangan jin.

sebaliknya kalangan yang ketiga merupakan dari kalangan yang berbeza dari jin, karna mereka ini berdarah dan juga berdaging. kalangan ketiga ini merupakan mereka yang dimaksudkan bagaikan “man yufsidu feehaa wa yasfiku al - dimaa ‘: kalangan yang membikin kerosakan dan juga menumpahkan darah” serupa yang diulas oleh malaikat di dalam ayat al - quran 2: 30. ini komentar yang dilontarkan oleh al - maqdisi.

sebetulnya manusia yang kesatu kali di peruntukan oleh alah swt merupakan “adam as”. dia di peruntukan dari tanah yang di wujud manusia, kemudian di tiupkan rohkepadanya lalu jadilah berbentuk manusia (berbentuk darah, daging, ruh) berbentuk nabi adam as.

saat sebelum adam wujud
saat sebelum allah swt mewujudkan nabi adam as (manusia kesatu) allah swt sudah menjadikan 2 mahkluk yang berakal, berbentuk: 1. mahkluk yang berbentuk malaikat 2. mahkluk yang berbentuk banul - jan/iblis.

ada juga asal mula peristiwa kedua mahkluk tersebut merupakan:

malaikat: di peruntukan dari nur (sinar) yang suci yang berbentuk ruh dan juga ide tidak terdapat syahwatnya. kerena itu malaikaa tidak makan, minum dan juga pula tidak beristeri (lain dengan manusia) , hidup malaikat sekedar cuma melakukan perintah allah swt, laiya tidak di laksanakan. banul - jan: diperuntukan dari api. berupa bagaikan manusia membutuhkan makan, minum dan juga beristeri dan juga pula memiliki generasi yang banyak sekali.

sebaliknya buat asal mula nabi adam as. dipaparkan dalam suatu ayat (tulisan al - hijr : 28, dan juga tulisan shood : 71 - 72) , ialah:
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ

dan juga (ingatlah) , kala tuhanmu berfirman kepada para malaikat: “sesungguhnya saya hendak menghasilkan seseorang manusia dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur gelap yang diberi wujud, (qs. al - hijr: 28)
إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن طِينٍ

(ingatlah) kala tuhanmu berfirman kepada malaikat: “sesungguhnya saya hendak menghasilkan manusia dari tanah”. (qs. sad[38]: 71)
فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ

hingga apabila telah kusempurnakan kejadiannya dan juga kutiupkan kepadanya roh (ciptaan) ku; hingga hendaklah kalian tersungkur dengan bersujud kepadanya”. (qs. sad[38]: 72)

seusai diberi ruh (nyawa) setelah itu hidup dengan daging, darah dan juga tulang. seusai nabi adam as. bentuk, hingga allah swt. memerintahkan pera malaikat buat bersujud kepada nabi adam as. seluruh para malaikat sama melakukan sujud kecuali iblis yang menolak perintah allah swt buat bersujud pada nabi adam as.

kerana iblis bertabiat takbur, sombong dan juga terasa lebih mulya daripada nabi adam as, karena diperuntukan dari api sebaliknya nabi adam daripada tanah. kerana itu iblis tercantum kalangan orang kafir danallah mengusirnya dari syurga. terdapat juga sujudnya para malaikat pada nabi adam as. tadi tidaklah sujud ibadah sebagaimana sjudnya orang solat, namun sujud ta’ata tau tunduk memuliakan ataupun menghormati nabi adam as. kerana nabi adam as, mempunya ilmu pengetahuan dari allah awt. sampai - sampai boleh menberi nama pada beberapa barang yang di tanya pada pada adam. sebaliknya malaikat tidak mengetahuinya.

allah swt. berfirman dalam (surah al - a’raf ayat 11) :
وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ

sebetulnya kami telah menghasilkan kalian (adam) , kemudian kami wujud badanmu, setelah itu kami katakan kepada para malaikat: “bersujudlah kalian kepada adam”, hingga merekapun bersujud kecuali iblis. ia tidak tercantum mereka yang bersujud. (qs. al - a’raf: 11)

allah bertanya pada iblis apakah yang menghalang dirimu buat bersujud kepada (adam as) di waktu saya menyuruhmu? iblis menanggapi: aku lebih baik daripada adam, engkau menghasilkan saya dari api, lagi ia (adam) engkau mengadakan dari tanah, hingga allah swt. berfirman dalam (tulisan al - a’raf ayat 13) :
قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَن تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ

allah berfirman: “turunlah kalian dari surga itu; karna kalian sepatutnya menyombongkan diri di dalamnya, hingga keluarlah, sebetulnya kalian tercantum orang - orang yang hina”. (qs. al - a’raf: 13)

seusai kondisi iblis di keluarkan oleh allah dari surga, hingga iblis memohon pada allah supaya usianya di panjangkan (tidak mati) sampai datangnya hari kiamat (rosaknya seluruh mahkluk). iblis mengecam kepada nabi adam dan juga anak cucunya, hendak di pujuk rayu dan juga disesatkan, dari jalur (tuntunan) yang benar, sampai - sampai tidak terdapat yang (ta’at) menjajaki perintah allah swt, dan juga menghindari seluruh larangannya sampai - sampai iblis dan juga syaitan bertujuan membikin dengan beragam trik dari seluruh urusan, baik dari arah (sebelah) kanan, kiri dan arah wajah dan juga balik, hingga menjajaki pujuk rayunya dan jadi temanya sampai boleh masuk bersama - sama ke dalam siksa allah swt ke neraka.

kerana itu allah membagikan perjanjian kepada adam (anak cucunya) siapa yang menjajaki tingkah laku syaitan/iblis, hingga ia jadi temanya dan juga nantinya hendak saya masukan, iaitu neraka (tempat iblis dan juga sahabatnya). setimpal dengan firman allah swt. (surah al - a’raf : 16)
قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ

iblis menanggapi: “karena engkau telah menghukum aku tersesat, aku betul - betul hendak (menghalang - halangi) mereka dari jalur engkau yang lurus, (qs. al - a’raf: 16)

setelah itu aku kan menghadiri mereka dari wajah dan juga dari balik merakam dari kanan dan juga dari kiri mereka, dan juga mereka tidak hendak memperoleh mereka bersyukur (taat) hingga allah berfirman keluarlah kalian dari syurga itu. bagaikan orang terhina dan juga terusir, benda siapa diantara mereka menjajaki kalian, betul - betul saya hendak mengisi neraka jahanam dengan kalian seluruhnya.





(sumber: lihatmari. blogspot. co. id)

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar

ads
Diberdayakan oleh Blogger.

Total Tayangan Laman