TUTUP!!! Klik 2x...

Inilah Pintu ke Neraka yang Ditemukan di Turki

Sekiranya di Cina ada gerbang mengarah ke syurga, di turki juga terdapat pintu gerbang yang boleh bawa kamu terus ke neraka. penyelidik itali mengumumkan bahawa suatu gerbang ke neraka telah terbuka dari runtuhan di sebelah barat energi turki. gerbang yang diucap pluto gate ini ditemui pada taman terdahulu di bandar phrygian, hierapolis yang saat ini diucap pamukkale.

“pluto” berasal dari plutonion dalam bahasa yunani ataupun plutonium dalam bahasa latin. pluto melambangkan gerbang mengarah dunia dasar dalam tradisi dan juga mitos greco - roman.

“bilik ini penuh dengan wap berkabut yang padat sampai menghalang pemikiran. seluruh haiwan yang melewati wap itu hendak terus mati. saya melemparkan burung pipit ke dalamnya, dan juga burung itu terus mati dan juga jatuh, ” tulis seseorang pakar geografi yunani strabo.

temuan gerbang neraka ini dicoba oleh pakar arkeologi itali di istanbul turki, iaitu pasukan yang dipandu oleh fransesco d’andria profesor arkeologi klasik dari university of salento.

“kami mencari plutonium sehabis membina laluan ke suatu sumber air. nyatanya mata air pamukkale yang keluarkan wap putih berasal dari gua ini, ” ungkap d’andria.

di dalam gua tersebut penyelidik pula mengalami sisa - sisa kuil, kolam renang, siri prasasti yang dikhaskan buat para dewa, pluto dan juga kore. konon orang - orang cuma dibenarkan menyaksikan ritual suci dari jauh kerana cuma para kepala keagamaan yang dibenarkan berdiri di depan portal sumber.

sebagian ritual yang dicoba dalam gua ini merupakan dengan bawa haiwan masuk dalam kondisi hidup, setelah itu dikeluarkan mereka dalam kondisi mati. asap dalam gua tersebut benar amat mematikan, sampai - sampai bila sangat dekat, karbondioksida hendak menewaskan seluruh makhluk hidup.

dahulu dipercayai bahawa cuma para kasim cybele, dewi kesuburan kuno, yang sanggup merambah gerbang neraka tanpa hadapi cedera ataupun mati. mereka menahan napas sepanjang bisa jadi. tidak hanya boleh menimbulkan kematian, wap yang timbul dari gua ini boleh menimbulkan halusinasi dalam skala kecil.

“ini merupakan temuan yang luar biasa kerana menegaskan dan juga menarangkan maklumat yang kita miliki dari sumber sastera sejarah kuno, ” jelas alister filippini, penyelidik sejarah romawi di universities of palermo, itali.

gimana, kamu berani buat melawat gerbang neraka di turki ini?





(sumber: blogmazeer. com)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

ads
Diberdayakan oleh Blogger.

Total Tayangan Laman