TUTUP!!! Klik 2x...

Ahli Neraka, Didominasi Wanita. Ya Allah Kenapaaa??

sesuatu kala terjalin gerhana matahari pada era nabi saw. baginda kemudian melakukan solat gerhana berbarengan para teman - temannya. nabi saw berdiri amat lama serupa membaca surah al­baqarah.
tuntas solat, rasulullah saw bersabda, " diperlihatkan kepadaku neraka sebentar tadi. tidak sempat saya memandang panorama alam yang amat seram serupa hari ini. saya memandang mayoritas ahlinya merupakan wanita. "

para teman bertanya, " apakah sebabnya, wahai rasulullah? "

" sebabnya merupakan kekufuran mereka, " jawab nabi saw.

mereka bertanya lagi, " apakah mereka kufur kepada allah swt? "

baca pula : masyaallah. nyatanya rahasia kenapa jumlah rakaat subuh 2 karna..

baginda bersabda, " mereka kufur (tidak berterima kasih) kepada suami, suka melupakan kebaikan. andai engkau memperlakukan salah seseorang daripada mereka dengan baik seumur hidup kamu, kemudian dia memandang suatu (yang dibenci) darimu, hingga dia hendak mengatakan, saya tidak sempat memandang kebaikan sedikitpun daripadamu. "

banyaknya bilangan wanita di neraka tidak lain kerana bilangan mereka yang amat besar dalam populasi dunia. kalangan wanita senantiasa lebih ramai daripada kalangan lelaki. oleh itu, wanita bukan cuma paling banyak di neraka, tetapi pula paling banyak di syurga. demikianlah komentar al­qadi iyad dan juga imam al­nawawi dalam syarh sahih muslim. buat lebih meyakinkan bahawa hadis ini bukannya lagi merendahkan derajat wanita, suatu riwayat lain menyebut kalangan wanita yang nabi saw amati pada masa itu yakni mereka yang mempunyai sifat­ - sifat tertentu.


imam ahmad meriwayatkan daripada jabir, rasulullah saw bersabda,
" mayoritas perempuan yang saya amati di dalam neraka yakni orang yang bila dititipkan rahsia, mereka menyebarkannya. bila dimohon, mereka bakhil. bila memohon, mereka amat memforsir dan juga bila diberi, mereka tidak berterima kasih. "

tetapi apa penyebabnya perempuan masuk neraka?

1. kufur terhadap suami dan juga kebaikan - kebaikannya
kekufuran seumpama ini sangat banyak kita dapati di tengah - tengah keluarga kalangan muslimin, iaitu seseorang isteri yang mengingkari kebaikan - kebaikan suaminya sepanjang sekian waktu yang panjang cuma dengan perilaku suami yang tidak setimpal dengan kehendak isteri sebagaimana kata pepatah, ’panas setahun dihapus oleh hujan sehari’.

baca pula : kala sang kecil tanya, " mama mengapa kok wajib sholat masing - masing hari? ". . .
2. durhaka terhadap suami
kedurhakaan yang dicoba seseorang isteri terhadap suaminya pada lazimnya berbentuk 3 wujud kedurhakaan yang kerap kita jumpai pada kehidupan warga kalangan muslimin. 3 wujud kedurhakaan itu merupakan :

1. durhaka dengan perkataan.
2. durhaka dengan perbuatan.
3. durhaka dengan perkataan dan juga perbuatan.

baca pula : masih hangat : pro kontra nikah muda. pertimbangin deh..
3. tabaruj

yang diartikan dengan tabarruj yakni seseorang perempuan yang menampakkan perhiasannya dan juga keelokan badannya dan apa - apa yang harus ditutupnya dari pemikiran lelaki bukan mahramnya.

ya allah mudah - mudahan kita dan juga istri suami dan juga keluarga kita tercantum pakar surga dan juga dijauhkan dari siksa neraka. aamiin ya rabbal alamin..




(sumber: wajibbaca. com)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

ads
Diberdayakan oleh Blogger.

Total Tayangan Halaman